Vyhodnocování dopadů digitálních inovací na učení dětí
V rámci jednání koordinační skupiny DigiKoalice v březnu 2019 proběhlo také představení hlavních závěrů nezávislé rešerše týmu Internetového institutu, při které byla zkoumána základní výzkumná otázka – jaká efektivní propojení nabízí digitální technologie a opatření strategie digitálního vzdělávání prioritám Strategie vzdělávací politiky do roku 2020? Výzkumný tým měl nelehký úkol – porovnat závěry externí evaluace plnění Strategie 2020 s aktuálním stavem plnění Strategie digitálního vzdělávání.
Na základě navazujících neformálních jednání, kterých se zúčastnili i zájemci/členové DigiKoalice, vyplynuly náměty na spolupráci při zvyšování znalostí členů DigiKoalice v tom, jak při svých aktivitách zjišťovat a predikovat dopady digitálních inovací na učení dětí. Koordinační skupina pověřila tajemníka DigiKoalice, aby připravil ve spolupráci se členy DigiKoalice a Internetovým institutem šetření mezi členy DigiKoalice na téma, jak se zjišťování dopadu svých aktivit jednotlivé organizace věnují. DigiKoalice také vytvoří podmínky pro pravidelnou debatu členů, jak o zjišťování dopadu svých aktivit pečovat. Internetový institut nabídl své kapacity také pro navazující komparativní studie porovnávající konkrétní postupy řešení vybraných témat digitálního vzdělávání v zahraničí s porovnáním na proveditelnost daných postupů i v ČR.
Koordinační skupina DigiKoalice přijala jako stálé hosty jednání zástupce Svazu průmyslu ČR a Smíchovské střední průmyslvé školy (p. Jabůrková a p. Sáblík), kteří jsou také členy expertní skupiny MŠMT k podkladům pro Strategii vzdělávací politiky S2030+. Digitální dovednosti a inovace ve vzdělávání mají ve světě učení dětí i dospělých své místo, což dokazují pestré projekty 132 členů DigiKoalice. Věříme, že členská základna i dílčí sběr podkladů z DigiKoalice napomohou lepšímu směřování péče o učení dětí ve školách za pomoci digitálních technologií.
Manažerské shrnutí závěrů nezávislé rešerše Internetového institutu komentuje na závěr zakladatelka Internetového institutu Tereza Bartoníčková:
“Níže uvedené body jsou pro tým Internetového institutu hlavním shrnutím oblastí, které jsou zásadní pro umožnění smysluplného zavádění změn ve školách a výuce. Jsme připraveni a rádi budeme na těchto tématech pracovat, jelikož vzdělávání vnímáme jako základ pro život v prostředí komplexních změn, které přináší a bude přinášet digitální doba. Většina oblastí je navzájem propojena, ovšem vzhledem k charakteru jednotlivých témat, na které by se šlo zaměřit vidíme nejsmysluplnější formy další spolupráce jako komparativní studie, popisy konkrétních praktik a návrhy strategií či postupu dalších kroků.”
-
Doporučujeme realizovat důraznější komunikační kampaně směrem k ředitelům škol, aby dokázali vést své učitele a budovat kulturu pro bezpečné digitální vzdělávání.
-
Doporučujeme věnovat pozornost tvorbě systému benefitů pro učitele, kteří jsou inovátoři v digitálním vzdělávání
-
Vidíme jako nutné podpořit ze státní úrovně budování digitální infrastruktury škol, zajištění bezproblémového připojení škol.
-
Vidíme jako nutné, aby se při zavádění digitálních inovací dával důraz na výběr vhodného nástroje/postupu na zjišťování dopadu dané technologie.
-
Doporučujeme pomoci ředitelům škol převzít hotová procesní schémata na digitální inovace (projekty, auditní postupy a dále).
-
Doporučujeme revidovat parametry komunikační kampaně pro podporu digitální gramotnosti a informatického myšlení.
Doporučení z nezávislé rešerše nastavují “pohled zvenku” všem aktérům, kteří se aktivitám a projektům na podporu digitálního vzdělávání věnují.
Kontakt
-
Internetový institut: Tereza Bartoníčková, t@internetovyinstitut.cz, 732330742
-
DigiKoalice: Petr Naske, digikoalice@nuv.cz, 774089047
Text byl v nezměněném znění přejat z webových stránek Digikoalice.